top of page

התקציב שלכם יהיה שגוי - זה לא הופך אותו למיותר

  • yoramgalperin
  • 21 באוק׳
  • זמן קריאה 2 דקות

תקציב: שיחת האמת השנתית של הארגון

יש רגע אחד בשנה שבו ארגונים עוצרים לנ

ree

שום. לרגע אחד הם מרימים את הראש מהשוטף ושואלים, לאן אנחנו הולכים מכאן?

זה קורה כשמתחילים לעבוד על התקציב. כי תקציב זה לא טבלת אקסל, תקציב זה שיחת האמת של הארגון עם עצמו: מה קרה לנו השנה ולאן אנחנו רוצים להגיע בשנה הבאה. ברוב הארגונים נקודת הזמן הזאת קוראת עכשיו, בחודשים ספטמבר אוקטובר.

התקציב נשמע כמו עוד משימה משעממת סיזיפית ללא טיפת ברק ועניין. וזה זמן מעולה להיזכר מי בכלל צריך תקציב ולשם מה.

תקציב זה מסגרת - אבל לא כלא

מסגרת טובה היא לא כלא, היא כמו גדר במגרש משחקים שמאפשרת לילד לשחק בביטחון. היא לא מגבילה אותו, היא מגנה עליו. תקציב טוב עושה בדיוק את זה: נותן לך את החופש להחליט בביטחון.

המסגרת מסמנת לנו את התוכניות שלנו לשנה הבאה מהמקום בו אנחנו נמצאים היום. היא מאפשרת לנו לתכנן את הפעילות בהתאם ליכולות ולמשאבים, ומאפשרת לנהוג בשיקול דעת כך שאם נפעל לפי התוכנית נשיג את מטרתנו.

תקציב = GPS עסקי

תקציב הוא לא המפה - הוא ה GPS  שמחשב מסלול מחדש כשהמציאות משתנה. "מחשבת מסלול מחדש" - המשפט המעצבן הזה מ-Waze הוא בדיוק מה שתקציב טוב צריך לאפשר. הפקקים, המשברים, השינויים - הם לא כישלון התכנון, הם חלק מהנסיעה.

הסוד: התקציב הכי טוב שתכינו יהיה שגוי. כי המציאות תשנה אותו. אבל ההבדל בין ארגון עם תקציב לארגון בלי - זה ההבדל בין מישהו שתכנן מסלול ונאלץ לשנות אותו, לבין מישהו שמסתובב באקראי ומקווה להגיע.

חשבון הנפש של הארגון

לעבודה על התקציב יש עוד אלמנט משמעותי - העבודה על התקציב מסמנת לנו שהגיע הזמן לעצור, לבחון מה קרה עד היום. מעין חשבון נפש, אבל של נפש הארגון או המחלקה.

זה גם המקום להרים את הראש מתלאות היום יום ולהביט קדימה. להסתכל על השנה הבאה ולשאול: איפה אנחנו רוצים להיות בשנה הבאה? אילו יעדים אנחנו מעוניינים להגשים ומה נדרש להגשמתם. כלומר הפעולה הטכנית של העבודה על התקציב הופכת להיות העבודה על החזון.

התוצר המתבקש הוא כמה אנשים נעסיק בשנה הבאה, עם אילו לקוחות נעבוד ואם אלו לא. אלו שווקים חדשים, מוצרים חדשים, לקוחות חדשים, יעמדו מולנו.

ועוד מילה לעצמאים ולעסקים הקטנים

לפעמים נדמה שתקציב זה עניין לחברות ולעסקים גדולים. אבל העקרונות הללו תקפים לכל עסק - גם אם אתם עצמאי שעובד מהסלון. כי אם לא תתכננו לאן אתם רוצים להגיע ואיך, די בטוח שלא תגיעו...!


אז השנה, כשתתחילו לעבוד על התקציב – כדאי לזכור: אתם לא ממלאים טבלה, אתם מעצבים את העתיד שלכם.

 
 
 
bottom of page